Redactie

De redactie van Beeldenmagazine stelt zich voor:

Cintha van Heeswijck

Cintha van Heeswijck

Cintha van Heeswijck ontwikkelde al jong een liefde voor kunst. Ze studeerde internationaal recht en stapte in 2007 over naar de cultuursector. Ze initieerde de Amsterdam Sculptuur Biënnale ARTZUID. Haar actuele kennis van sculptuur en een uitgebreid netwerk in binnen- en buitenland maakt haar een pleitbezorger van kunst in de openbare ruimte.

Anne-Mariken Raukema

Anne-Mariken Raukema

Anne-Mariken Raukema houdt van zowel beeld als taal. Ze studeerde Nederlands en Kunst & Kunstbeleid en was eerder werkzaam bij verschillende culturele organisaties in onder andere Friesland en Noord-Brabant. Daarvoor woonde ze in Noord-Holland, Zeeland en Groningen en ontwikkelde een warm hart voor de provincies.

John Blaak

John Blaak

John Blaak is beeldend kunstenaar/kunsthistoricus en organisator van onder andere tentoonstellingen. Zijn interesse in de beeldende kunst gaat vooral uit naar beeldententoonstellingen in de open lucht en naar kunst in de openbare ruimte. Hij was jarenlang de drijvende kracht achter Beeldenmagazine, in de rol van (hoofd-, eind- en beeld) redacteur.

Piet Augustijn

Piet Augustijn

Piet Augustijn is oud-conservator hedendaagse kunst van het Gorcums Museum in Gorinchem, hoofdredacteur van de tijdschrift Glas magazine over glaskunst en Klei keramiek magazine. Daarnaast schrijft hij teksten voor kunstenaars en is curator voor uiteenlopende tentoonstellingen rond met glas, keramiek en sculptuur.

Marlies Augustijn

Marlies Augustijn

Marlies Augustijn is curator en schrijver. Ze is met name geïnteresseerd in performance kunst en interdisciplinaire projecten die hedendaagse kunst, socioculturele vraagstukken en wetenschappelijk onderzoek bevragen en verbinden. Ze schrijft dan ook hoofdzakelijk over multimedia installaties en performancekunst, waarbij dit laatste kan worden gezien als levende vorm van beeldhouwkunst.

Ans van Berkum

Ans van Berkum

Ans van Berkum is kunsthistoricus. Ze was directeur van het eerste museum voor Outsiderkunst in Nederland en directeur van Architectuurcentrum Casla in Almere. Ze specialiseerde zich in architectuurgeschiedenis, ruimtelijke kunst en outsider art. Met haar bedrijf DinArt realiseert ze presentaties en publicaties voor instellingen en musea en adviseert over beleid en management.

Judith van Beukering

Judith van Beukering

Judith van Beukering is kunsthistoricus en werkzaam als redacteur bij de Radboud Universiteit. Ze recenseert boeken, bezoekt tentoonstellingen en schrijft artikelen over kunstenaars en kunst in de openbare ruimte. Haar teksten zijn vaak gebaseerd op interviews; een prettige vorm in een heldere en toegankelijke taal. En dat in het besef dat kunst zich niet laat vangen in geschreven taal.

Etienne Boileau

Etienne Boileau

Etienne Boileau heeft een levendige belangstelling voor driedimensionale kunst. Hij interviewt sinds jaar en dag kunstenaars, schrijft reviews over tentoonstellingen en is bijzonder geïnteresseerd in de relatie tussen kunst, natuur en klimaat. Ze vormen een magische drie-eenheid waarmee behoedzaam en respectvol dient te worden omgegaan: il faut cultiver son jardin.

Marita de Jong

Marita de Jong

Marita de Jong was jarenlang actief als journaliste bij de NDC Mediagroep. Momenteel schrijft ze voor Biografieportaal, het meertalig cultureel opinieblad De Moanne en levert zo nu en dan een bijdrage aan het magazine van Museum Belvédère in Oranjewoud. Daarnaast is zij bestuurslid van de Stichting Sjoerd de Vries.

Yves Joris

Yves Joris

Yves Joris is autodidact en schrijft over hedendaagse beeldende kunst. Naast freelance recensent voor diverse binnen- en buitenlandse kunstbladen schrijft hij ook portfolio- en tentoonstellingsteksten voor kunstenaars. Hij is actief als bestuurslid bij culturele organisaties als Amarant en het beeldenpark Middelheimmuseum. Hij houdt een eigen blog bij: Kunstflaneur.

Diana Kostman

Diana Kostman

Diana Kostmans studeerde Kunstgeschiedenis aan de UvA. Ze studeerde af op onder meer de Pop Art beeldhouwer Claes Oldenburg. Het intrigeert haar dat hij, door onder meer gebruik te maken van schaalvergroting, de toeschouwer met een frisse blik naar diens omgeving laat kijken. Ze schrijft graag over kunstenaars die ons bewust maken van onze (alledaagse) omgeving of ruimte.

Pascalle Mansvelders

Pascalle Mansvelders

Als kind van een beeldhouwer koos Pascalle Mansvelders voor de studie kunstgeschiedenis en was aansluitend conservator bij het Museum van Bommel van Dam (Venlo) en tentoonstellingsmaker bij Odapark (Venray) waar ze veel tentoonstellingen maakte waarin sculptuur centraal stond. Naast kunstcriticus en publicist is ze werkzaam als zelfstandig kunsthistoricus en beeldend kunstenaar.

Antonie den Ridder

Antonie den Ridder

Antonie den Ridder combineert het maken van driedimensionale kunst met het schrijven over kunst in het algemeen en de beeldhouwkunst in het bijzonder. Door taal en beeld op elkaar te betrekken verkrijgt hij nieuwe inzichten bij het waarderen van werken van mede- kunstenaars en die vormen weer een aanknopingspunt bij het maken van eigen werk.

Jet van der Sluis

Jet van der Sluis

Jet van der Sluis-Weber herinnert zich een zonovergoten herfstdag in de beeldentuin van het Kröller Müller Museum, tijdens een excursie van haar middelbare school. De reflectie van het drijvende beeld van Martha Pan en de kennismaking met de Denker van Rodin maakten een verpletterende indruk op haar jongere zelf. Daar ligt de kiem van een levenslange fascinatie voor driedimensionale kunst.

Geraart Westerink

Geraart Westerink

Geraart Westerink voltooide de studies vrije grafiek aan de kunstacademie in Kampen en kunstgeschiedenis en archeologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn interesses zijn breed, met een voorliefde voor raakvlakken tussen beeldende kunst en architectuur. Hij laat zich echter graag verrassen en inspireren door nieuwe ontwikkelingen en ‘ontdekkingen’.

Tine van de Weyer

Tine van de Weyer

Tine van de Weyer realiseert sinds 1978 grote en kleine beelden waarvan veel een plaats vonden in de openbare ruimte. Het liefst maakt ze werk voor specifieke situaties. Daarbij gaat zij uit van de genius loci, de geest van de plek. Naast beeldhouwen schrijft ze over eigen werk en dat van anderen. Taal en beeld vormen voor haar een twee-eiige tweeling.