Redactie
De redactie van Beeldenmagazine stelt zich voor:
Cintha van Heeswijck
Cintha van Heeswijck ontwikkelde al jong een liefde voor kunst. Ze studeerde internationaal recht en stapte in 2007 over naar de cultuursector. Ze initieerde de Amsterdam Sculptuur Biënnale ARTZUID. Haar actuele kennis van sculptuur en een uitgebreid netwerk in binnen- en buitenland maakt haar een pleitbezorger van kunst in de openbare ruimte.
Ans van Berkum
Ans van Berkum is kunsthistoricus. Ze was directeur van het eerste museum voor Outsiderkunst in Nederland en directeur van Architectuurcentrum Casla in Almere. Ze specialiseerde zich in architectuurgeschiedenis, ruimtelijke kunst en outsider art. Met haar bedrijf DinArt realiseert ze presentaties en publicaties voor instellingen en musea en adviseert over beleid en management.
Eline Crijns
Eline Crijns is journalist en schrijver. Als zodanig spreekt ze graag makers op de drempel van verwachting; vlak voordat het boek verschijnt, de expositie opent of de voorstelling in première gaat. Wat hebben ze gemaakt, waarom en hoe hebben ze het aangepakt? En nu het gereed is? Ze houdt van literatuur, midden in een vertoning van videokunst vallen en kunstwerken die zich niet snel prijsgeven.
Piet Augustijn
Piet Augustijn is oud-conservator hedendaagse kunst van het Gorcums Museum in Gorinchem, hoofdredacteur van de tijdschrift Glas magazine over glaskunst en Klei keramiek magazine. Daarnaast schrijft hij teksten voor kunstenaars en is curator voor uiteenlopende tentoonstellingen rond met glas, keramiek en sculptuur.
Marlies Augustijn
Marlies Augustijn is curator en schrijver. Ze is met name geïnteresseerd in performance kunst en interdisciplinaire projecten die hedendaagse kunst, socioculturele vraagstukken en wetenschappelijk onderzoek bevragen en verbinden. Ze schrijft dan ook hoofdzakelijk over multimedia installaties en performancekunst, waarbij dit laatste kan worden gezien als levende vorm van beeldhouwkunst.
Sietske Roorda
Sietske Roorda is kunsthistoricus en -criticus gespecialiseerd in kunst in de publieke ruimte, feministische en politiek geëngageerde kunst. Ze heeft diverse artikelen gepubliceerd voor onder andere Metropolis M, Tubelight, Sculpture Network en Het Financieele Dagblad. Daarnaast schrijft ze boeken en produceert podcasts over kunst.
Judith van Beukering
Judith van Beukering is kunsthistoricus en werkzaam als redacteur bij de Radboud Universiteit. Ze recenseert boeken, bezoekt tentoonstellingen en schrijft artikelen over kunstenaars en kunst in de openbare ruimte. Haar teksten zijn vaak gebaseerd op interviews; een prettige vorm in een heldere en toegankelijke taal. En dat in het besef dat kunst zich niet laat vangen in geschreven taal.
Etienne Boileau
Etienne Boileau heeft een levendige belangstelling voor driedimensionale kunst. Hij interviewt sinds jaar en dag kunstenaars, schrijft reviews over tentoonstellingen en is bijzonder geïnteresseerd in de relatie tussen kunst, natuur en klimaat. Ze vormen een magische drie-eenheid waarmee behoedzaam en respectvol dient te worden omgegaan: il faut cultiver son jardin.
Joke Timmermans
Joke Timmermans is een Belgische fotograaf, journalist en docent met een diepgewortelde passie voor taal, beeld en kunst. Ze studeerde cultuurwetenschappen, journalistiek en fotografie. Als geboren verhalenverteller is taal en beeld combineren het liefste wat ze doet. Ze omringt zich graag met kunst, zowel persoonlijk als professioneel.
Marita de Jong
Marita de Jong was jarenlang actief als journaliste bij de NDC Mediagroep. Momenteel schrijft ze voor Biografieportaal, het meertalig cultureel opinieblad De Moanne en levert zo nu en dan een bijdrage aan het magazine van Museum Belvédère in Oranjewoud. Daarnaast is zij bestuurslid van de Stichting Sjoerd de Vries.
Yves Joris
Yves Joris is autodidact en schrijft over hedendaagse beeldende kunst. Naast freelance recensent voor diverse binnen- en buitenlandse kunstbladen schrijft hij ook portfolio- en tentoonstellingsteksten voor kunstenaars. Hij is actief als bestuurslid bij culturele organisaties als Amarant en het beeldenpark Middelheimmuseum. Hij houdt een eigen blog bij: Kunstflaneur.
Diana Kostman
Diana Kostmans studeerde Kunstgeschiedenis aan de UvA. Ze studeerde af op onder meer de Pop Art beeldhouwer Claes Oldenburg. Het intrigeert haar dat hij, door onder meer gebruik te maken van schaalvergroting, de toeschouwer met een frisse blik naar diens omgeving laat kijken. Ze schrijft graag over kunstenaars die ons bewust maken van onze (alledaagse) omgeving of ruimte.
Tamara Beheydt
Tamara Beheydt is kunsthistorica, freelance-kunstschrijver en curator. Ze maakt deel uit van de kernredactie van GLEAN, en schrijft ook voor COLLECT en De Tijd. Vanuit een interesse en geloof in de waarde van hedendaagse kunst voor mens en samenleving, engageert ze zich om artistieke discours een platform te bieden en een kritisch overzicht te behouden van wat zich in het culturele veld afspeelt.
Antonie den Ridder
Antonie den Ridder combineert het maken van driedimensionale kunst met het schrijven over kunst in het algemeen en de beeldhouwkunst in het bijzonder. Door taal en beeld op elkaar te betrekken verkrijgt hij nieuwe inzichten bij het waarderen van werken van mede- kunstenaars en die vormen weer een aanknopingspunt bij het maken van eigen werk.
Jet van der Sluis
Jet van der Sluis-Weber herinnert zich een zonovergoten herfstdag in de beeldentuin van het Kröller Müller Museum, tijdens een excursie van haar middelbare school. De reflectie van het drijvende beeld van Martha Pan en de kennismaking met de Denker van Rodin maakten een verpletterende indruk op haar jongere zelf. Daar ligt de kiem van een levenslange fascinatie voor driedimensionale kunst.
Geraart Westerink
Geraart Westerink voltooide de studies vrije grafiek aan de kunstacademie in Kampen en kunstgeschiedenis en archeologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn interesses zijn breed, met een voorliefde voor raakvlakken tussen beeldende kunst en architectuur. Hij laat zich echter graag verrassen en inspireren door nieuwe ontwikkelingen en ‘ontdekkingen’.
Tine van de Weyer
Tine van de Weyer realiseert sinds 1978 grote en kleine beelden waarvan veel een plaats vonden in de openbare ruimte. Het liefst maakt ze werk voor specifieke situaties. Daarbij gaat zij uit van de genius loci, de geest van de plek. Naast beeldhouwen schrijft ze over eigen werk en dat van anderen. Taal en beeld vormen voor haar een twee-eiige tweeling.
Jan Gulmans
Jan Gulmans (1945) heeft 25 jaar op Curaçao verbleven en is 50 jaar verzamelaar, onder andere van Caribische/Antilliaanse kunst. Hij kent vele toonaangevende kunstenaars uit die regio en schreef meer dan 200 artikelen over kunst, cultuur, economie en toerisme voor het Antilliaans dagblad, waarvan er 54 gebundeld zijn in het boek ‘Beeldende kunst van Curaçao, Aruba, Bonaire, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten’, lm publishers, 2019.
Renée Korbee
Als kunsthistorica (RU Leiden) legde ik in 2005 de basis voor mijn curatorwerkzaamheden met de Noordwijkse BeeldenBoulevard. Later volgden de kunstmanifestatie Kunst in Duin en Glasrijk Tubbergen en sinds 2022 Kunstmaand Ameland. Daarnaast was ik mede-organisator van de Keramiekmanifestatie Clay2Day, bemiddel ik in kunstopdrachten voor de openbare ruimte en richt ik superjachten in.